Wat te doen als je afgestudeerd bent?

Wat te doen als je afgestudeerd bent?

Bron afbeelding: Glam Observer

Goeie vraag wel. En eerlijk gezegd weet ik ook het antwoord niet. Ik heb mijn bachelor thesis afgelopen week afgerond (yaaay, zo blij!). Ingeleverd en verdedigd. In augustus moet ik nog een tentamen herkansen en dan ben ik (als het goed is, haha) afgestuurd en heb ik mijn bachelor in BBA (Bachelor in Fashion Business Administration) binnen. En wat dan? Ga ik een master doen of werken? Dat waren vragen die best lang in mijn hoofd rond hebben gespookt. Nu weet ik wel dat sowieso een master wil gaan doen. In februari wil ik eerst de Premaster gaan doen die een half jaar duurt en daarna wil ik de master Marketing gaan doen. Het komende half jaar wil ik gaan werken in combinatie met reizen, en ik wil mijn blog verder gaan professionaliseren.

Mijn blog professionaliseren. Hoe dan?

Dit is mede weer een interessante vraag. Vrienden van mij vragen zich wel is af waarom het voor mij niet heel simpel is om mijn blog verder te professionaliseren. ‘Je hebt toch je bachelor straks op zak waarin je marketing hebt gehad? En je hebt een onderzoek gedaan naar online klantbeleving op professioneel gebied. Dan kun je je eigen blog toch wel aanpakken?’  Dat zou je inderdaad misschien denken, en ik denk ook wel dat ik het kan. Het is alleen meer dat het best ingewikkeld is om je blog net dat stapje hoger te tillen. Want hoe pak je dit aan en met welke middelen? Ik mag echt niet klagen. De laatste maanden is mijn blog best hard gegroeid en ik merk dat ik veel professioneler werk.

Een paar weken geleden ontving ik een e-mail met als bijlage ‘het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst’. Een whitepaper als handleiding voor professionele influencers en bloggers. Ik kreeg de vraag of ik hem wilde lezen, feedback wilde geven en eventueel wilde delen, mocht ik hem interessant vinden. Uiteraard heb ik hem gelezen en ik vind hem zeker interessant. Ik zal hieronder wat over de whitepaper en strategieën die in deze whitepaper te vinden zijn, met jullie delen.

‘Het definitieve stappenplan voor een killer e-maillijst’. Een whitepaper als handleiding voor professionele influencers en bloggers

De whitepaper geeft een indruk als het gaat om de influencer marketing en laat zien hoe belangrijk e-mailmarketing eigenlijk is. Dit is ook meteen iets wat ik zelf nog niet heel erg doe, maar ik denk zeker dat ik hiermee ga werken nu ik deze tips en strategieën heb gelezen.

Veel bloggers en influencers (ikzelf ook) maken veel meer gebruik van social media-kanalen zoals Instagram, Youtube, Bloglovin’ en soms ook Snapchat. Dit is zeker noodzakelijk gezien het feit dat veel mensen gebruikmaken van deze kanalen, en we kunnen ook zeker niet zonder. Maar hierdoor wordt wel e-mailmarketing vergeten. Er wordt zelfs gezegd dat dit dood is, maar dit is absoluut niet waar. Sterker nog: veel mensen vinden het juist fijn om middels e-mail geïnformeerd te worden. Men wordt er persoonlijk aangesproken, het is goed en effectief, het bereik niet word beïnvloed door algoritmes enzovoort.

Waarom wordt het dan zo weinig gebruikt? Ik denk (en dit komt ook in meerdere onderzoeken en artikelen terug) dat het onder de knie krijgen van de tool tijd kost. Dit heeft mij ook eerlijk gezegd dal die tijd tegengehouden. En waarom eigenlijk? Voor al die uren werk krijgen we er eigenlijk best veel voor terug. Een aantal voorbeelden:

●  Aanmeldformulieren maken en deze strategisch op je website plaatsen

●  Contacten verzamelen en automatisch onderhouden

●  Snel een aantrekkelijke e-mail ontwerpen

●  De inhoud voor specifieke ontvangersgroepen personaliseren

● In bulk e-mails verzenden

●  Aan de hand van rapporten statistieken evalueren en optimaliseren

Veel bloggers en influencers (ikzelf ook) maken veel meer gebruik van social media-kanalen zoals Instagram, Youtube, Bloglovin’ en soms ook Snapchat. Dit is zeker noodzakelijk gezien het feit dat veel mensen gebruikmaken van deze kanalen, en we kunnen ook zeker niet zonder. Maar hierdoor wordt wel e-mailmarketing vergeten

Ik geloof ook oprecht dat e-mailmarketing voor zoveel meer kan zorgen dan men denkt. En zeker met behulp van dit stappenplan ben je echt al aardig op weg. Nu ik zelf de whitepaper heb gelezen ben ik ervan overtuigd dat ik deze tool moet gaan inzetten. Niet alleen omdat het effectief is, maar mede omdat je er de doelgroep veel persoonlijker mee aanspreekt, je betrekt hen meer, je houdt en op de hoogte en je bouwt een band met ze op.

Waar Megan (de schrijfster van deze whitepaper) mee eindigt ‘De toekomst van professionele bloggers en influencers ziet er rooskleurig uit. Met een vlotte pen, een interessante persoonlijkheid en een creatief brein heeft iedereen kans om internet famous te worden’, is zeker iets waarin ik geloof. Al is het inderdaad naast alle social media-aandacht die bloggers en influencers besteden aan hun doelgroep en volgers, is de e-mailmarketing nog een te onuitgevoerde strategie die écht kan bijdragen aan het succes wanneer je hier maar in investeert.

Ik ga zeker in de toekomst in e-mailmarketing investeren. Zeker nu ik het komende half jaar mijn blog een stapje hoger wil gaan tillen is dit een strategie die mij hierbij kan helpen. Wil jij dit ook? Download dan op de website van Newsletter2Go de whitepaper, lees de tips zorgvuldig door en wie weet heb jij zelf ook wat aan e-mailmarketing.

Dit artikel is in samenwerking geschreven met Newsletter2Go. 

Liefs,
Sanne.

sannedoo
Ik ben Sanne, ik ben momenteel mijn scriptie aan het schrijven, student @ TMO, blogger van Sannedoo.nl. Op mijn blog deel ik mijn persoonlijke verhalen en passies met de online wereld. Veel leesplezier!

You May Also Like

5 Comments

  • Kirsty 20 juli 2017 10:32

    Ik vond het ook wel heel lastig om te ontdekken wat ik wilde doen nadat ik klaar was met studeren. Uiteindelijk ben ik na mijn Bachelor nog twee Masters gaan doen en nu ga ik aankomend schooljaar beginnen aan mijn eerste grote baan. Tof dat jij zo bezig bent met het professionaliseren van je blog! Ik zit zelf nu een beetje op een punt dat ik zo druk ben geweest dat ik niet zo goed weet wat ik nu precies wil qua bloggen.

    • sannedoo 20 juli 2017 15:53

      Oh spannend zeg! Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren. Keuzes maken blijft lastig, haha. Zeker op jonge leeftijd en de periode na het afstuderen.

  • Kayla 20 juli 2017 18:13

    Leuk om te lezen dat je bezig bent met het professionaliseren van je blog. E-mailmarketing is een goede tool om nieuwe lezers te trekken naar je blog. Leuk artikel!

  • TypischKim 21 juli 2017 10:24

    Wat een handig artikel! Ik ben nu ook veel meer bezig met bloggen en ben flink aan het zoeken naar mijn eerste echte baan!

  • Simone 21 augustus 2017 00:44

    Leuk om te lezen! En ik heb zin in vrijdag 🙂

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Citytrip-tip Lissabon

Sluiten