Een healthy lifestyle met de 80-20% regel

Een goede balans vinden tussen een healthy lifestyle -om het in stijl te beschrijven- en te genieten. Ik weet er alles van en ben het voor mezelf ook nog steeds aan het uitzoeken. Hoe kan ik genieten en tegelijkertijd toch ook wel opletten, gezond blijven eten én blijven sporten? Is dat door de 80-20 regel? Of is er een andere manier? En hoe doe ik dat? Dat lees je in dit artikel. 

De 80-20 regel voor een fijne balans tussen healthy en genieten

Het is best lastig om een juiste balans te kunnen vinden. Ik heb hier zelf ook nog steeds moeite mee. Jullie hebben inmiddels vast wel kunnen lezen dat ik onwijs van het genieten ben. Toch vind ik het daarnaast ook wel belangrijk om gezond te eten en om veel te sporten. Ik voel me er prettiger door, ben actiever en zit beter in mijn vel. Ook mijn haar en huid zien er veel beter uit wanneer ik gezond eet en voldoende vitamines binnenkrijg. Maar hoe vind je dan een balans? En hoe houd je je hieraan? Zelf geloof ik best wel in de 80-20 regel en hier houd ik mij ook dagelijks aan. 80% healthy en 20% genieten. Het klinkt heel weinig maar ik heb ervaren dat dit een prima balans is. Wanneer ik buiten de deur eet, een terrasje pak of met vriendinnen een barretje inga, dan ben ik de laatste die een drankje of een lekker hapje afwijst. Dit is dan het moment dat ik 20% “zondig”, om het even zo te noemen. Wanneer ik dit ’s avonds of in de middag doe, dan zorg ik er wel voor dat ik verder die dag gezond eet en beweeg. Dat ik voldoende vitamines binnenkrijg en vers en gezond eet. Ik durf niet te zeggen dat deze regel voor iedereen geldt (en je moet voor jezelf ook uitvinden wat wel en niet werkt natuurlijk) maar voor werkt ‘ie wel fijn.

13563565_575942572567205_458185668_n

Hoe zorg ik voor de “juiste” voeding?

Eerlijk gezegd weet ik zelf ook niet altijd wat de juiste voeding is om het juiste (let even niet op het twee keer gebruikmaken van het woord juist, haha) binnen te krijgen. Wat ik wel heb gemerkt is dat vers en gezond eten goed werkt. Ik voel me er fitter en actiever door en ik presteer gedurende de dag veel beter. Ik heb zelf ook nog wel snel last van mijn darmen wanneer ik bijvoorbeeld wat slechter eet en dan helpt het zeker wanneer ik gebruikmaak van verse ingrediënten. Wel weet ik natuurlijk als geen ander als student-zijnde dat dit erg prijzig kan zijn. In mijn studentenkamer in Doorn (die ik niet meer heb by the way. Ik zal er nog een artikel over schrijven) at ik ’s morgens vaak blauwe bessen, aardbeien, kokosrasp, lijnzaad en havervlokken met Griekse yoghurt en dit is prijzig. Andere tussendoortjes haalde ik dan vaak ook niet. Meestal at ik dan een appel met kaneel (heeeerlijk) of nog een schaaltje kwark of een stuk pure chocola (dat is het enige wat ik van chocola eet, haha). Ik merk gewoon dat ik van een lekker ontbijt geniet en daarom heb ik er dat wel voor over. 

Nu ik weer even tijdelijk bij mijn ouders woon, experimenteer ik regelmatig met de recepten uit de boeken van Rens Kroes en Eet jezelf mooi, slank en gelukkig. Er staan ontzettend veel recepten in die ook heel erg lekker zijn! 

13396575_567369946757801_1959197644_o

Regelmatig sporten en zorg er voor dat je weet waar je van ontspant

En naast gezond eten is er natuurlijk niets zo belangrijk als veel bewegingen en iets zoeken waar je van ontspant. Ik ontspan bijvoorbeeld heel erg van tennissen, snowboarden en van af en toe naar de sportschool gaan. Daarnaast loop ik wel is hard of doe ik huisoefeningen wanneer ik wat minder tijd heb. Maar echt, ik heb gemerkt dat ik me zoveel beter voel wanneer ik veel sport. Ook dit draagt een steentje bij aan lekker in je vel zitten en slank blijven. 

Nog even extra ter info: het is natuurlijk niet zo dat hoe ik het in dit geval doe, het voor anderen ook fijn werkt. Ik denk dat het belangrijk is om zelf uit te zoeken wat voor jou goed werkt en hoe je een fijne balans vindt. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat je lekker in je vel zit en tevreden bent met jezelf! 

!!!En wat ik ik nog wel belangrijk vind om te bij dit artikel te vermelden, is dat ik NIET wil afvallen maar dat ik voor mezelf gewoon een fijne balans aan het zoeken ben waardoor ik me lekker voel. Ik eet namelijk regelmatig lekker een pizza en ik neem ook de weekenden en bij het eten ook gewoon een wijntje!!!

Herkennen jullie dit of hebben jullie andere manieren hoe je een fijne balans vindt voor jezelf? En wat vinden jullie van dit artikel? Ik denk er zelf namelijk over na om meer van dit soort artikelen te gaan schrijven in het vervolg.. Let me know! 

Liefs,
Sanne

Volg:
Share:

2 Reacties

  1. 20 augustus 2016 / 10:58

    Voor mij is het hetzelfde. Sowieso vind ik vers voedsel het lekkerste en reageert mijn lichaam daar ook het beste op.

  2. 5 september 2016 / 19:39

    Heel goede blog Sann! Dit is denk ik precies hoe het moet zijn 🙂 Ik denk dat ik altijd iets te ‘saai’ at (brood ’s ochtends en ’s middags). Eigenlijk vind ik brood helemaal niet lekker en zijn er zoveel dingen om erop te variëren die ook nog eens gezonder en lekkerder zijn. Daardoor ben ik toen ineens heel erg gaan variëren. Ik heb nu zo de smaak te pakken in het fancy eten, dat ik nu weer moet uitkijken dat ik ook nog van die zondig-dagen blijf genieten en geen zeewierquinoasmoothiefanatiekeling word 😛 Maar ik begin steeds meer de balans te vinden en ben heeeel blij met jouw lieve woorden waarmee jij me daarop wijst 😀 Balance is the key! En onthoud dat we gewoon superleuk zijn zoals we zijn, daar gaat een kilo meer of minder sowieso geen verandering in brengen 🙂

    Kortom, heel goede blog en totally mee eens 😉

    Liefs,
    Simone

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *