0
InBlogging

Het starten van je eigen blog (deel1)

Veel mensen bloggen deze tijd. Kledingbedrijven en websites werken tegenwoordig graag samen met bloggers. Waarom? Omdat zij een groot online publiek aantrekken en omdat bezoekers/volgers geïnspireerd raken door de blogger. Dit bijvoorbeeld door het dragen van de outfit van een bepaald merk of door het schrijven van een advertorial. Je hoort er er steeds vaker over en denkt: Wow dit wil ik ook! Ik wil ook gaan bloggen en samenwerken met bedrijven. Of je wilt gewoon graag je eigen stukje op het world wide web, je eigen verhaal naar buiten brengen en mensen hiermee inspireren. Welke reden het ook is; een eigen blog starten is meer dan alleen het schrijven van artikelen. Je moet een duidelijke visie hebben, een knallende en kloppende naam en daarnaast ben je je eigen visitekaartje. Wil je ook weten wat het allemaal inhoudt en waar je aan moet denken? Lees dan het eerste deel over het starten van je eigen blog (en geloof me: het is nog steeds héél erg leuk)! 

Je visie bepalen

Het klinkt in zekere mate best wel vergezocht maar dat is het niet. Het is voor jezelf maar ook voor je volgers van belang dat je bepaalt waar je je op richt. Wat speelt er en wat wil jij toevoegen aan deze online bloggers wereld? Wat maakt jou uniek, onderscheidend en authentiek? Wat is jouw verhaal en wat wil je uitstralen als blogger? Het is namelijk veel meer dan alleen maar leuk artikelen schrijven en een goed verhaal hebben. Zonder visie wordt het lastig om op te vallen en anders te zijn dan andere bloggers. Je kunt namelijk wel een uniek verhaal hebben, maar wat maakt jou anders en wat voeg jij toe? Wat is je hoofddoel en waar wil je naartoe met je blog?

De naam van je blog is heel erg bepalend

Net zo belangrijk als je visie, is de naam van je blog. Het moet uitstralen wie je bent en wat je wilt neerzetten met je blog. Ben je een fashionblogger of een lifestyleblogger? Of wil je jezelf als hoofddoel nemen en persoonlijke artikelen gaan schrijven? Wanneer je weet wat je visie is en wat je wilt met je blog, is het belangrijk dat je goed nadenkt over een naam. Die komt niet meteen naar boven rollen of kun je zo uit je mouw schudden. Zelf heb ik eerst morewithfashion gehad, voordat ik koos om te gaan bloggen onder mijn eigen naam. Hier heb ik voor gekozen omdat ik blog over fashion en lifestyle, maar daarnaast houd ik het ook persoonlijk en betrek ik TMO (mijn studie) er heel erg bij. Dit deels ook omdat mijn studie mijn blog ook weer een persoonlijke touch geeft. Denk daarom goed na wat je wilt met je blog en of de naam die je kiest, ook uitstraalt wie jij bent. Je naam is je visitekaartje, zo herkennen bezoekers je blog.

De juiste template

Ook dit draagt bij aan de aantrekkelijkheid van je blog. Is je blog overzichtelijk, makkelijk te lezen, duidelijk maar ook boeiend? Daagt het uit om verder te lezen? Het eerste wat een bezoeker ziet, is de layout van je blog. Wanneer je layout te onduidelijk is of niet niet de interesse wekt, komt de bezoeker vaak niet meer terug. Welk template je kiest, heeft ook heel erg te maken met wat voor soort blog je hebt. Maak je veel gebruik van foto’s? Dan kies je eerder voor een template waar je kunt werken met foto’s en die heel prominent aanwezig zijn. Of je kiest voor een template met een middenkader en twee kaders links en rechts, of wat ik heb: alleen een middenkader en een kader aan de rechterkant voor korte, pakkende widgets. Deze wordt vaak gebruikt door bloggers, omdat hij overzichtelijk is, makkelijk werkt en aanspreekt.

Een template gebruik je voor de indeling van je blog. Het is eigenlijk een sjabloon voor een stuk code. Een layout is de uiterlijke verschijningsvorm van de tekst op je blog. 

Heel veel schrijven

Dit is wel echt essentieel. Zeker als beginnende blogger zal je naamsbekendheid moeten gaan opdoen en bezoekers zullen op een bepaalde manier op je blog terecht moeten komen. Hoe vaker je artikelen schrijft, hoe meer je naam/je blog ergens zal opduiken. Google en social media zijn je grootste vrienden. Ook SEO ( een plugin die je kunt downloaden en die is bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren. Een soort online marketing eigenlijk) is hierbij van belang. Maar het meest simpele van alles: blijven schrijven. Desnoods als je de tijd ervoor hebt, schrijf elke dag of om de dag een artikel. Laat je bezoekers/je volgers weten wanneer wat online komt en hoe vaak je dit doet. Onderhoud goed het contact met je volgers!

Volgende week komt deel 2 online wat er naast het schrijven van artikelen nog meer belangrijk is. Tipje van de sluier: denk aan de marketing en je dagelijkse bezigheid als social media.

Liefs,
Sanne

 

0
0

You may also like

Leave a Reply

Lees vorig bericht:
Fotoverslag | Back from Rome (deel 1)

Vorige week zaterdag ben ik naar Rome gevlogen voor een...

Sluiten